This section was written by Richard Mahon (RichM66@compuserve.com)
The key factor is what is said before ``Run Like Hell'' -- it was different
at every show. There was an article on this in Brain Damage 28, that Karl
Magnacca has typed in. It's too long to include here, but it's available by
sending mail to ``echoserv@fawnya.meddle.org''
with the following in the body of the message:
send wall.id.info echoes
quit
make sure the text is lowercase and left-justified. This will mail the
file.
The Wall was made up of approximately 450 cardboard bricks that were 5 feet
long, 2 1/2 feet high and 1 1/2 feet deep. The wall itself stood
approximately 30 feet in height and 150 feet wide across the front of the
stage.
Los Angeles - Cynthia Fox Februar 7, 8, 9, 12 & 13, 1980
Los Angeles - Jim Ladd Februar 10 & 11, 1980
New York - Gary Yudman
London - Gary Yudman
Dortmund - Wili Tomsik
Man glaubt, dass die Ankündigung der Surrogate Band von Roger Waters geschrieben wurde. Hier sind drei Beispiele:
- Nassau Coliseum, Long Island, New York, 28. Februar 1980
-
[Gary Yudman ist der MC und hält die Ansprache]
Guten Abend meine Damen und Herren und willkommen im Nassau Coliseum. Mein Name ist Gary Yudman, und wir werden heute Abend eine tolle Show erleben. Wir bitten Sie, sich die Show von Ihrem Platz aus anzuschauen, damit Sie mit den Sicherheitsleuten keine Schwierigkeiten bekommen. Dann wird alles prima ablaufen. Die Band bereitet sich gerade vor und wird bald soweit sein. Nach der ersten Hälfte der Show wird es eine zwanzigminütige Unterbrechung geben, in der Sie die Gelegenheit haben einige T-Shirts zu kaufen. Aufgrund der Beschaffenheit der Show möchten wir Sie bitten keine Blitzlichtkameras zu benutzten. Diese würden leider beschlagnahmt werden. Und wenn Ihr Auto die Auffahrt oder einen Fluchtweg versperrt, dann stellen Sie es bitte an einen Ort ab, wo es niemandem Schaden zufügen kann. Gut, ich glaube, dass die Band bereit ist. Nein, noch nicht, noch nicht. Die Band hat noch etwas Wichtiges, die Band hat mich gebeten, Sie zu bitten auf Feuerwerkskörper zu verzichten. Ah, sie möchten, das sie imstande sind die Texte und die Musik, die sie komponiert haben, zu verstehen. Wenn im Coliseum durch diese Störungen von der Show abgelenkt wird, wird das nur die vielen Zuschauer verärgern, die hierher gekommen sind um sich die fantastische Show anzusehen von der Sie nun Zeuge werden können. Also bitte keine Feuerwerkskörper. Sie können mir glauben, es wird genug Explosionen in Ihrem Kopf geben. Ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist. Etwa in einer Minute, werden wir mit der Show beginnen und ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist.
- Earls Court, London, 6. August 1980
-
[Gary Yudman ist der MC und hält die Ansprache]
... Meine Damen und Herren... wir werden eine großartige Show für Sie haben. Die Band ist noch hinter der Bühne und wir werden in ein paar Minuten anfangen. Bevor die Show beginnt, möchte das Management der Halle Sie noch um etwas bitten. Erstes, bitte keine Feuerwerkskörper. Glauben Sie mir, wenn Sie die Show sehen, wird es genug Explosionen in ihrem Kopf geben. Es wird genügend zu sehen und zu hören geben und genug passieren auf dass Sie sich konzentrieren sollten, so dass Ihre Nachbarn wahrscheinlich alle anderen Ablenkungen von der Show missbilligen werden. Bitte keine Blitzlicht-Aufnahmen. Jegliche ermittelte unbefugte Ton- oder Videoausstattung, die genutzt wurde, kann beschlagnahmt werden. Bitte ersparen Sie sich den Ärger. Gut, ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist anzufangen. Nein, nein noch nicht. Nebenbei bemerkt, während der Pause können Sie zur Erinnerung an die Show im Foyer offizielle T-Shirts und Andenken kaufen. Kommen Sie auch bitte kurz vorbei und riskieren Sie einen Blick auf die Gemäldeausstellung der Animationen von Gerald Scarfe. Gut, ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist anzufangen. Nein, nein noch nicht. Auf eine Sache möchte ich Sie noch hinweisen: Nach Ende der Show heute Abend, bitte sind Sie vorsichtig beim rausgehen, seien Sie bitte vorsichtig, heute Abend sind eine Menge Leute hier, deshalb haben Sie bitte Geduld und verlassen Sie die Halle anständig. Und diejenigen unter Ihnen, die noch fahren werden, wissen, dass die umliegenden gebührenpflichtigen Autobahnen und überfüllten Landstraßen die Ursache für Unfälle sein können. Deshalb sind Sie bitte vorsichtig ...
- Earls Court, London, 17. Juni 1981
-
[Gary Yudman ist der MC und hält die Ansprache]
Guten Abend, guten Abend meine Damen und Herren und willkommen im Earls Court. Mein Name ist Gary Yudman, und wir werden heute Abend eine tolle Show erleben. Wir möchten Ihnen zuerst für Ihre Geduld und Ihr Warten danken. Die Bühne ist fertig und die Band ist bereit, denke ich ... Nein, noch nicht. Gut das eröffnet mir die Gelegenheit, Sie an ein paar Vorschriften zu erinnern, und die Band würde es sehr schätzen, wenn Sie sich an diese halten würden. Bitte genießen Sie das Konzert von Ihrem Platz aus. Das Herangehen an die Bühne und Fotos sind nicht erlaubt. Jede ermittelte Kamera, die genutzt wurde, wird beschlagnahmt. Bitte auch keine Feuerwerkskörper jeglicher Art. Glauben Sie mir, es wird genug Explosionen in Ihrem Kopf geben. Gut, die Band ist bereit, denke ich ... Nein, nein noch nicht. Ich möchte Sie noch daran erinnern wenn Sie nach der Show heute Abend das Gelände verlassen, gehen Sie bitte langsam, speziell diejenigen unter Ihnen, die fahren werden die Landstraße wird wegen des Konzerts heute Abend ziemlich voll sein. Wir möchten auch den hunderten von Leuten danken, die heute früh hier hin kamen, um die Show heute Abend vorzubereiten. Ohne alle diese Leute und alle diese Crews könnten wir heute nacht nicht hier sein. Deshalb lehnen Sie sich zurück und genießen Sie das Konzert. Übrigens, jeder, der dabei ertappt wird wenn er auf den Stühlen steht, wird erschossen. Nun, ich glaube, dass die Band jetzt bereit ist. Nein, nein noch nicht. Ich möchte Sie auch daran erinnern: Wenn Sie die Show heute Abend verlassen und wir hoffen, dass Sie gehen werden, bitte sind Sie vorsichtig , passen Sie auf sich auf wenn Sie gehen. Wir haben von Leuten erfahren, die hingefallen sind und die sich gegenseitig geprellt haben. Und wir wollen uns doch nicht verletzten, nicht wahr? Deshalb sind Sie bitte vorsichtig beim Verlassen der Halle. Wir haben Berichte aus der Umgebung über zuviel Lärm und von Leuten, die hingefallen sind und sich selbst verletzten, sich selbst, sich selbst, sich selbst, sich zu sehr selbst. Also bitte genießen Sie die Show und seien Sie vorsichtig wenn Sie gehen...
The Surrogate Band consisted of Andy Bown on bass, Snowy White on guitar,
Willie Wilson on drums and Pete Woods on keyboards. Andy Roberts replaced
Snowy White on guitar in 1981.
The first appearance of The Surrogate Band, for the show opener ``In The
Flesh?,'' featured Roger Waters on bass and vocals. When The Surrogate Band
joined Pink Floyd to play in front of the wall in the second half of the
show Andy Bown played bass behind Waters.
In live performances, ``Another Brick in the Wall part III'' was extended
more than any other song in the show. The instrumental recap of the first
set included musical parts from ``The Happiest Days Of Our Lives'', ``Young
Lust'' and ``Empty Spaces.'' If more time was needed, as was often the case
in the initial shows, the band would go into a jam that was similar to
``Any Colour You Like.'' This was used to buy time for the
``wall-building'' roadies to complete their task.
On opening night at the Sports Arena, Los Angeles, California, February 7,
1980 curtains at the top of the stage caught fire when pyrotechnics were
set at the start of ``In The Flesh?'' Sound engineer James Guthrie heard a
crackling sound in his headphones and attempted to isolate where the sound
was coming from. The sounds Guthrie heard were roadies who were attempting
to extinguish the fire as Waters and Gilmour were dodging small chunks of
flaming curtain falling from the top of the stage. When the fire became too
much to handle Waters stopped the show at the start of ``What Shall We Do
Now?''
- Waters:
-
Hold it a minute! Whoa! Whoa! Whoa! Whoa! Whoa! Stop! Stop! Stop! Stop!
Stop. Stop the film. We've decided that the best thing would be to put this
fire that we have up here out. We'll scroll back to the beginning of that
bit there and we'll carry on when everything's under control. Sorry but
that's the best thing to do...
After a pause...
- Waters:
-
One. Two. Wasn't that exciting? Ok, well as soon as we can [...] the house
lights we'll go back to that bit in the story where the moon was out, the
clouds were going across the moon. We'll go back to that bit in the story
where the moon was out and the clouds were going across the moon. You
remember the bit where there was a moon with clouds going across it? You
remember that [...]. Ah, that's the bit okay? Thank you very much for
waiting.``
Many in the crowd thought the flames were a part of the show. Considering
Pink Floyd's reputation for theatricality the idea didn't seem that
far-fetched.
Enough evidence exists to conclude that portions of a ``Pink'' the
character concert took place within The Wall Performed Live by Pink Floyd.
The parts that make up the ``Pink'' the character performance begin with
The Surrogate Band introduction. The songs performed by ``Pink'' the
character are - ``In The Flesh?'', ``Young Lust'', ``In The Flesh'', ``Run
Like Hell'' and ``Waiting For The Worms.''
Waters described each in his 1979 interview with Tommy Vance.
1) ``In The Flesh?''
TV: This actually sets up what the character has become.
RW: Yes.
TV: At the end.
RW: Couldn't have put it better myself!
2) ``Young Lust''
TV: And then comes ``One of My Turns.''
RW: Yes, so then the idea is that we've leapt somehow a lot of years, from
``Goodbye Blue Sky'' through ``What Shall We Do Now'' which doesn't exist
on the record anymore, and ``Empty Spaces'' into ``Young Lust'' that's like
a show; we've leapt into a rock and roll show, somewhere on into our hero's
career.
3) ``In The Flesh''
RW: This is him having a go at the audience, all the minorities in the
audience.
4) ``Run Like Hell''
TV: And then seemingly in the track ``Run like Hell'' this is him telling
the audience...?
RW: No...
TV: Is this him telling himself?
RW: No, ``Run Like Hell,'' is meant to be *him* just doing another tune in
the show. So that's like just a song, part of the performance, yeah...still
in his drug-crazed state.
5) ``Waiting For The Worms''
RW: ``Waiting for the Worms'' in theatrical terms is an expression of what
happens in the show, when the drugs start wearing off and what real
feelings he's got left start taking over again.
Comments to the audience always seemed to preface ``Pink'' the character's
songs within The Wall - the two Surrogate Band introductions, Gilmour's
introduction of ``Young Lust'', Waters' improvised comments about the pig
before ``Run Like Hell'' and even the counting of the tempo in German for
``Waiting For The Worms''.
A question has always surrounded the existence of live footage of the
concerts. After overseeing the videotaping of the 5 shows at Nassau
Coliseum Mark Brickman directed live footage from August 1980 at Earls
Court and spent 6 months editing the footage at his home. This video is in
circulation among collectors and is labeled ``Pink Floyd-Earls Court August
1980''
The final five shows at Earl's Court in June of 1981 were directed by
Michael Seresin and produced by Alan Parker. This footage was felt to be
too dark and was never used in The Wall film. Parker referred to the shows
as five blown opportunities.
Marc Brickman also directed a ``behind the scenes'' documentary during the
1981 shows at Earls Court that included interviews with the band and key
members of the production crew. Pink Floyd manager Steve O'Rourke was the
executive producer. It was put together with the intention of airing it on
television but it never saw the light of day.
As for live audio recordings, The Wall shows at Earls Court were recorded
at 15 ips on 48 tracks, using two-inch analogue tape and Dolby A. The band
had four 24-track machines overlapping to ensure the entire show was
recorded without a gap. Unfortunately, these live recordings of The Wall
were never even mixed.
Reportedly, Waters has considered releasing a video for archive purposes in
20 years from the time The Wall was performed.